7 tips för säljande inlägg

I dagens inlägg tänkte jag återigen återknyta till temat att skriva och i synnerhet om att skriva inlägg som delas mycket på sociala media.

Inlägget är inspirerat av ett inlägg av mjukvaruentreprenören Jaana Kulmaala som handlar om precis det.

Undrar du hur du ska göra för att skapa bra innehåll till din blogg?

Det brukade jag göra i alla fall.

Jag skrev om saker som ingen brydde sig om och helt enkelt var tråkiga.

Sedan insåg jag att bra inlägg är skapade genom ett system och att alla som är bra på innehåll (eller content, som det heter på engelska) har ett system som fungerar.

I det här inlägget tänkte jag därför tala om hur du själv kan skapa ett eget system för blogginlägg och producera innehåll som delas mycket på sociala media.

1./ Ha en anteckningsbok till hands.

Nästan alla som är kreativa på ett eller annat sätt har anteckningsböcker där de skriver ner de tankar och idéer som korsar deras hjärnor.

Det som fick mig att börja göra det här var en Youtube-video av författaren Scott Berkun där han talar om att vi alla har en inre röst som vi måste lyssna på.

Det är ingen annan som kan göra det här åt oss utan det måste vi göra själva.

2./ Ha en plan för hur din marketing ska se ut.

Det första som gäller är att bli övertygad om att en marketingplan verkligen är nödvändig.

“Varför det?” frågar då vän av ordning, och det enkla svaret är att annars så har det du skriver ingen struktur och du kommer att förlora en massa kunder.

Sätt därför upp en strategisk plan där du för samman det du skriver om med dina produkter och gör det på ett sådant sätt att det blir logiskt för dina potentiella kunder.

Grafisk design: Coquilles

3./ Ha en redigeringskalender.

Det här är ett bra sätt att veta exakt vad det är du ska skriva om härnäst så att du inte hamnar i ett tomrum där du känner att du inte har något att skriva om.

Är du inte övertygad om att det du skriver om är intressant nog så kommer inte heller dina läsare att tycka det.

Det bästa sättet att göra något åt det här är att skriva upp en planering med en massa bra ämnen så att du bara kan gå till planeringen när du väl sätter dig ner och ska skriva.

4./ Använd dig av en inläggsmall.

Bloggaren och författaren Michael Hyatt har en bloggmall som han använder till ditt eget arbete.

Den har allt som ett säljande inlägg ska innehålla och hjälper dig verkligen att vara effektiv när du väl skriver.

Om du sedan verkligen lyckas med några inlägg så kan du anställa någon som hjälper dig med att lägga ut texten på bloggen och på sociala media så att du kan ägna dig åt att göra annat.

5./ Sätt av ordentligt med tid för att knåpa ihop en fungerande rubrik.

De flesta tycker att det är svårt att sätta rubriker, men nästan ingen vill läsa det som inte väcker intresse.

Se därför till att det du skriver om har en så pass intressant rubrik att folk verkligen vill läsa och det bästa sättet att göra det här på är att avsätta mer tid till rubriksättningen.

Neil Patel på Quicksprout har bra idéer om det här och hur du kan göra för att få folk att läsa det du skriver.

Exempelvis har författaren och bloggaren Jeff Goins tagit fram en formel för hur en bra rubrik kan se ut.

Nu är den naturligtvis på engelska men i översättning ser den ut så här:

  • Siffra – jag hoppas att ni vet vad en siffra är för något.
  • Adjektiv – är ett ord som beskriver ett substantiv, ex: skön, bra, oväntad..
  • Nyckelord – här ska du stoppa i ett sökord så att folk kan hitta ditt inlägg.
  • Syfte – det främsta sättet som värdet i ditt inlägg förmedlas till publiken.
  • Löfte – vad läsaren kommer att få ut av att läsa ditt inlägg.

Formeln är ganska lätt att lära och du förstår säkert vad de olika delarna består av.

6./ Använd marketing så att du blir sedd.

När du väl är färdig med att skriva inlägget så gäller det att få folk att läsa det du har skrivit.

Det gör du genom marketing.

De där tio rubrikerna som du skrev kan du nu använda i olika sociala media så att folk och sökmotorerna lätt kan hitta.

Ju fler sätt som du kan få uppmärksamhet för ditt inlägg desto bättre och riktigt intressant blir det när någon annan länkar.

Kom ihåg att allt du gör på internet – alla artiklar du skriver, alla bilder du tar och alla podcasts du gör – är sätt att sälja dig själv och ditt varumärke.

7./ Återanvänd gamla inlägg och använd sociala media för att få ut dem så att folk ser dem.

Om du har hållit på och bloggat ett tag så vet du att vissa av dina inlägg är mer populära än andra.

Därför är det viktigt att hela tiden komma tillbaka till dessa och länka till dem på twitter, LinkedIn och på facebook.

Själv har jag sett att mina gamla inlägg nästan har samma klickfekvens (antal klick) som ett nytt.

Så varför nöja dig med 600 läsare när du kan få 2400?

Det är det här som krävs för ett fungerande system som spottar ut läsvärda inlägg gång på gång.

Det tar naturligtvis ett tag att få ett sådant system att fungera, speciellt om du har kämpat med dina blogginlägg fram till nu, men när du väl kommer igång kommer du inte att ångra dig.

Slutsats:

I den här veckans inlägg har jag talat om hur du systematiskt kan skapa blogginlägg.

Metoden innefattar sju enkla steg som kommer att underlätta ditt skrivande enormt och även få andra att dela med sig av det du har skrivit.

Nu när jag ändå har fångat din uppmärksamhet så vill jag slå ett slag för min email-kurs “Gör din egen tvål”.

Den kan du hämta ner helt gratis här.

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"