Att göra efterforskningar för sökord

160822_sökordAtt optimisera sina sidor efter sökord är en av två huvudmetoder när det gäller SEO och det är det ämnet som vi kommer att ta oss an i dag. Förra veckan talade vi om de viktiga saker du måste tänka på när du optimiserar din webbsida för sökmotorer. I dag kommer vi som sagt att ta oss an det andra ämnet.

Inlägget är inspirerat av ett inlägg av SEO-gurun Brian Dean som skriver på webbsidan Backlinko.

SEO, eller Sökmotorsoptimisering, består i stort sett av två saker:

  1. Länkar till din sida från andra sidor, så kallade baklänkar.
  2. Optimisering av dina texter kring ett givet sökord eller ett nyckelord.

Ett sökord är som en kompass för en SEO-kampanj och sökorden avgör om kampanjen är framgångsrik eller ej. Sökorden kan också hjälpa dig att göra efterforskningar om din målgrupps innersta önskningar, rädslor och tankar på samma sätt som Google Analytics kan när det gäller sökningar.

Det är i själva verket så att sökordsundersökningar är den moderna motsvarigheten till marknadsundersökningar.

För att dra nytta av nyckelorden så måste du först veta hur du ska hitta dem

Om du behärskar konsten att komma på ett antal riktigt bra sökord som folk söker på i just din bransch så är du på god väg. På så sätt kan du både få mer trafik till din webbsida och samtidigt känna dina kunder bättre.

För några år sedan såg processen för att hitta sökord så här ut:

  1. Komma på några nyckelord som folk möjligen kommer att söka på.
  2. Stoppa in de här orden i Google Keyword Planner.
  3. Att välja ut ett specifikt nyckelord baserat på en vag kombination av sökvolym och det köparen vill ha.

Nu ser processen däremot helt annorlunda ut.

Anledningen är att det nu finns guider på nätet för hur du kan söka efter dina nyckelord och maximera din ranking hos Google för just de nyckelorden (guider som den här).

Det viktigaste att tänka på är att det bästa sättet att hitta nyckelord är om du börjar med en nisch. Ju smalare din nisch är desto bättre kommer det att gå.

Vi börjar med ett exempel:

Tänk er att vi skriver in ordet Golf i Googles Keyword Planners sökruta och att vi tänker på det här:

160822_mindmap

Men att följande svar kommer ut:

 

Det vill säga Google Keyword Planner spottar bara ut nyckelord som är tätt förknippade med sökordet. Sökorden som är nära förknippade med ditt sökord – men inte direkt – dyker inte upp i Googles Keyword Planner. Det här är avgörande eftersom just dessa sökord ofta är de mest lönsamma.

Det här vill inte säga att de sökorden som Google Keyword Planner spottar ut är dåliga, men verktyget ger dig inte hela spektrat. För att få hela spektrat så måste vi göra sökningen finare genom att använda det som kallas nischbranscher.

Nisch-branscher

Nu undrar du säkert “Vad är egentligen en nischbransch? En nischbransch är inget annat än en underbransch till en större bransch.

Låt oss säga att du har en firma som säljer golfbollar. Som vi såg tidigare så är Googles Keyword Planner i stort sett värdelös när det gäller att hitta annat än tätt förknippade nyckelord.

Om vi stoppar in golfbollar i sökrutan så får vi det här svaret:

Eftersom de flesta sökorden är så snarlika det ursprungliga sökordet så måste vi vidga vårt nät lite grand. Sättet vi kan göra det på är genom att hitta olika nischer.

Det vi rekommenderar är att kartlägga alla nyckelord som finns alldeles bredvid de sökord som finns för din bransch. Det du kan göra är att skriva upp ett enkelt skema där de olika nyckelorden sitter ihop med varandra på olika sätt, en så kallad “mind map“.

Om vi då fortsätter med exemplet med golfbollar så kan vi använda oss av ett gratisprogram som gör mind maps. Vi gillar ett gratisprogram som heter Coggle, men du kan använda vad som helst (papper och penna fungerar fortfarande).

När vi då gör en mindmap så ser den ut så här ungefär:

160821_golfbollar

Vi är nästan helt säkra på att du kan komma på åtminstone 5 olika nyckelord som är nära förknippade med din egen verksamhet. De här nyckelorden är då del av nisch-marknader till din egen verksamhet, men de har inte alltid den sökvolym som krävs för att motivera en egen webbsida. Det att slå dem samman gör däremot att du helt plötsligt har fler nyckelord än du egentligen behöver och kan nu börja optimisera dina texter runt dem.

Problem med undersökningen

Om du får problem med dina mind maps så följer här en del förslag på vad du kan göra:

Kundpersonligheter

En kundpersonlighet är ett enkelt sätt att identifiera vilka nischmarknader en potentiell kund tillhör.

När du väl har identifierat nischmarknaderna så är det en ganska enkel sak att hitta andra sökord som kunden använder när hen inte letar efter just dina produkter (med andra ord som kunden använder mestadels).

En kundpersonlighet bör ha följande drag när du letar efter nyckelord:

  • Kön
  • Ålder
  • Ungefärlig inkomst
  • Hobbies och intressen
  • Vad de kämpar med
  • Vad de vill åstadkomma (personligen och professionellt)

Beroende på din nisch så kan det vara så att du vill ha flera olika kundpersonligheter. Om vi till exempel fortsätter med golfbollsexemplet ovan så kan du vilja ha både en tonåring som spelar golf samt en av hens föräldrar som personligheter.

Forum

Ett forum är som att ha hela din fokusgrupp framför dig närsomhelst i realtid.

Det enklaste sättet att hitta de olika fora där din målgrupp finns är genom att använda Google. Mata bara in följande:

Du kan också använda sökmotorn BoardReader som är en sökmotor specifik för fora:

Det tog oss alltså tio sekunder att identifiera ytterligare sökord.

Huvudet, kroppen och svansen

När vi nu har identifierat ett stort antal sökord så gäller det att kategorisera de olika. De flesta som jobbar med SEO delar in sökorden i tre kategorier:

  • Huvud (head)
  • Kropp (body)
  • Svans (tail)

Huvudsökorden

Brukar vanligtvis vara ett enda ord som har väldigt hög sökvolym. Som exempel kan vi använda orden “vitamin” eller “försäkring”. Eftersom de här orden är så breda – en person som söker på “försäkring” vill kanske ha en bilförsäkring eller en pensionsförsäkring eller kanske en definition av ordet – så brukar de här orden ha dålig omvandlings- eller konversionsfrekvens.

Kroppssökorden

Kroppssökorden brukar vara korta (mellan två och tre ord) som har hygglig sökvolym. Fraser som “pensionsförsäkring” eller “vitaminer på nätet” är exempel på kroppssökord. Kroppssökorden har nästan alltid lägre konkurrens än Huvudsökorden, men har ändå sin plats i en bra SEO-kampanj.

Svanssökorden

Långa svanssökord är långa, specifika fraser. “Billiga bilförsäkringar för unga” eller “köp vitamin D på nätet” är exempel på långa svanssökord. Även om de inte får så många sökningar var för sig så utgör de ändå majoriteten av sökningar på internet.

Det vi rekommenderar är att lägga mest krut på kroppssökorden och de långa svanssökorden. Då undrar du naturligtvis: “Varför då?”

Som du precis läste så är konkurrensen om huvudsökorden väldigt stor. Dessutom så konverterar de inte speciellt bra vilket helt enkelt betyder att de inte ska vara med.

Vår personliga uppfattning är att kroppssökorden är bäst för att deras sökvolym och kunderns köpvilja passar perfekt när du vill optimisera en webbsida runt ett kroppssökord. När du optimiserar runt ett kroppssökord så hamnar du även högt bland de långa svanssökorden så du har egentligen slagit två flugor i en smäll. Inte att förglömma är heller de 15 procent sökord som aldrig har blivit använda förut.

Annorlunda uttryckt, om du optimiserar dina texter runt ett kroppssökord så brukar även den långa svansen komma med. Om du tittar på Google Analytics så kan du se vilka märkliga långa sökord folk har använt för att hitta just din sajt.

Även om sökvolymen inte är lika hög för “den långa svansen” av sökord så brukar många SEO-experter använda “långa svansensökord” för att optimisera sina texter. Långa svanssökord brukar konvertera ganska bra, men därmed inte sagt att de inte har problem.

Vad menar jag då med det här?

Kom ihåg att varje lång svanssökord bara får ett par hundra sökningar i månaden och att om du använder den här strategin så måste du skriva dussintals artiklar som alla är optimiserade kring samma sökord eller sökfras.

Det största problemet med att satsa på “den långa svansen”, det vill säga superspecifika sökfraser, är att du kan bli bestraffad av Google. Det här har hänt företag som Demand Media och Suite 101.

Det är dock inte samma sak som att säga att du inte ska använda långa svanssökord i din SEO-strategi, men du måste vara försiktig att inte skriva flera hundra olika artiklar runt samma sökord för att ranka högre hos Google.

Slutsats:

I dag har vi talat om hur du kan använda dig av sökord för att få dina artiklar att ranka högre hos Google. Vi har skrivit om hur du kan hitta sökorden och hur de kan och bör användas.

Vi har också talat om konceptet nisch-branscher och hur de kan användas i en SEO-strategi, vi har gett råd om vad du kan göra när ditt letande efter sökorden inte ger resultat och om huvudsökord, kroppssökord och långa svanssökord.

Om du har läst hela den här texten ända hit så skulle vi gärna vilja att du gjorde oss en tjänst. Om du tycker att artikeln har hjälpt dig på något sätt eller om du har några frågor så vill vi gärna att du skriver en kommentar här nedanför.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Embed This Image On Your Site (copy code below):

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"