Att hitta nyckelspelarna

I dag tänkte vi tala om att nå ut till nyckelspelarna inom ditt område.

Inlägget kommer att handla om vad du kan göra för att identifiera din publik och sedan nå ut till dessa för att växa din verksamhet.

Den här gången är inlägget inspirerat av ett Youtube-klipp med konsulten Kai Davis som talar om sin verksamhet som konsult och där han ger tips på hur man kan göra för att nå ut.

För att det här ska fungera så finns det en del förutsättningar som först måste vara uppfyllda.

Först och främst är det viktigt att ha en närvaro på internet där du kan presentera dig själv och ha en färdig produkt som folk kan ta del av.

Det här är viktigt för att du ska kunna få bästa möjliga effekt av dina ansträngningar med ditt kontaktskapande.

Det andra som är viktigt när det gäller att hitta rätt publik är att identifiera rätt människor – och med ”rätt människor” menar vi de personer som styr de internet-forum som har rätt publik för dig och ditt företag.

160713_nyckelspelare

Det vill säga det är bäst att redan ha ett varumärke innan du börjar med den här typen av verksamhet och sedan maximera det du gör med hjälp av de här metoderna.

Tips på hur du kan presentera dig själv

Det första du måste tänka på är hur du presenterar dig själv och ditt företag.

Det vi exempelvis gör här på Coquilles är att vi hjälper människor att skaffa en digital plattform för att hitta en publik och växa deras online-närvaro så att deras företag i slutänden kan växa. För det här ändamålet använder vi verktyget WordPress.

Om vi har två olika förslag på hur vi kan sälja in oss och det ena låter så här: ”Mitt namn är Johan och jag säljer WordPress-webbsidor” och det andra lyder ”Jag heter Johan och jag hjälper företag med deras online-närvaro” är det ganska givet vilket fungerar bäst.

Ju specifikare din kundkrets är desto bättre blir resultaten.

Så hur kan du göra för att maximera dina kontakter?

Nu har vi kommit till själva kärnan av att hitta rätt publik.

Om du exempelvis har en email-lista med några få abonnenter så är det ju naturligtvis svårt att veta i vilken riktning du skall gå, men här säger Davis att det bästa är att fokusera på din nuvarande lista och ställ frågor till de som redan är på den.

Det viktiga är att göra undersökningar bland dina kunder och att fråga dem var de håller hus när de är ute på internet, var fler personer som de själva finns för att sedan börja interagera med de här människorna.

De tre hemligheterna bakom alla framgångsrika kampanjer

1./ Det första är att se till att du skickar ut dina emails till rätt personer.

Har den här personen en publik (eller följarskara) som stämmer överens med vad du letar efter. Här måste du gå igenom personens webbsida.

2./ När du presenterar dig själv så gör det i termer av värdet för mottagaren.

I stället för att be om en länk till din egen webbsida så ställ frågor som ”Skulle det vara intressant för dig och din publik att lära mer om [ämne X]?”

3./ Det tredje som är viktigt är naturligtvis att följa upp på det du har gjort.

Om du skickar ut ett email och du inte får något svar tillbaka så finns det två möjligheter.

Det ena är att mottagaren har läst ditt email och inte gillat vad de sett. När de ser dig på stan nästa gång så slår de i ansiktet.

Den andra är att de har haft sina mailboxar fulla, har varit upptagna med annat, varit på semester eller att deras barn har varit sjuka. I det fallet måste du skicka ut ett email igen.

Det här är ungefär vad du måste göra för att nå ut till de personer som du letar efter.

Sammanfattning:

I dag har vi talat om att nå ut till de personer som är dina tilltänkta kunder.

Hemligheten är att hitta de personer som redan har en följarskara som passar dig och din verksamhet och sedan skriva till dessa.

Emailet som du skriver ska sedan skrivas i termer av värdet för mottagaren och hens publik.

Det tredje som är viktigt är att följa upp på dina emails.

Lycka till!

Nu när jag har fångat din uppmärksamhet så vill jag be dig om en tjänst.

Om du tyckte att det här inlägget var bra, skulle du då kunna dela det på sociala media?

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"