Att planera sin tid

I dag tänkte vi ta oss an ämnet planering, hur viktigt det är att planera sin tid och få ut det mesta av den.

161004_planering

Det här ämnet är inspirerat av ett svar på en fråga på sajten Quora.com där frågan löd: “Finns det någon liten vana som förändra ens liv?” Frågan besvarades bl. a. av någon som heter Tobias Greener som skriver så här:

Vanan som har haft störst inflytande på mig och mitt liv är planering eller skemaläggning.

Varför är det så bra att planera sina dagar?

Den viktigaste anledningen är att det tvingar dig att fokusera på ett enda ämne på en given tid. Inte två eller tre samtidigt utan ett. Det kan handla om att enkla saker som att betala sina räkningar eller att träffa kompisar. Det blir lättare att ta sig för de här grejerna när det finns en given plats i vår kalender för dem.

En annan fördel är naturligtvis att det håller oss ifrån alla de saker som distraherar oss, som exempelvis twitter och facebook. Det blir svårare att slösa bort sin tid om du vet att du har en uppgift att utföra.

Om du kan planera dina dagar och också följa dina egna skeman så kommer du att se att ditt arbete går lättare och produktiviteten kommer även att öka radikalt.

Det här gäller naturligtvis inte bara ditt arbete utan gäller alla möjliga saker i livet. Om du följer ditt skema så kommer du att se att du inte bara får mer saker gjorda utan du får gjort väsentliga saker, saker som tillför värde till ditt liv.

161017_planera

Hur jag gör

Det första jag själv gör när jag sätter mig vid datorn på morgonen är att jag tar 15 minuter där jag skriver upp en detaljerad plan över vad jag skall göra under dagen och när exakt jag ska göra uppgifterna. Självklart så ser jag till att jag mig marginaler där jag kan kolla twitter eller facebook efter det att jag är färdig med en uppgift. Den korta stunden på sociala media blir då till en belöning efter en avklarad uppgift.

Skemaläggning och planering ska vara ett verktyg för att göra dig mer produktiv – det får inte vara ett medel för självspäkning.

Slutsats:

I dag har jag talat om att planera sin tid och få det mesta möjliga ut av den. Det finns naturligtvis flera olika sätt att göra det här på, men ett sätt jag har diskuterat är att göra ett dokument i Notepad eller i en vanlig anteckningsbok där varenda timme finns med. Varenda en av dagens timmar fylls sedan i så att du vet exakt vad du ska göra under dagen. Personligen har jag sett att det underlättar mitt liv enormt.

Tags:

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"