Att skicka kall epost

Veckans ämne handlar om kall epost och hur det kan göras mer effektivt. Som vanligt är inlägget är inspirerat av ett annat inlägg – den här gången av Cosette Jarrett på marketing-sidan MOZ.

Kall epost är något som de flesta med nystartade firmor kämpar med eftersom det är svårt att få igång en affärsverksamhet utan att ha kunder. Hemligheten är därför att skaffa de där första hundra kunderna genom kall epost.

I det här inlägget kommer vi att gå igenom en strategi för hur du kan lägga upp din epost så att de kan sälja bättre:

  1. Se till att du skickar din epost till rätt personer.
  2. Presentera vilket värde du kan tillföra.
  3. Följ upp.

Om vi då går igenom de här stegen ett efter ett och börjar med det första.

 

160904_kall_epost

1./ Skicka din epost till rätt personer.

Det här handlar om att göra efterforskningar om dina kunder. Det bästa sättet att göra det här på är genom olika enkäter där du kan fråga dina bästa följare var de håller hus på internet. Nästa steg är naturligtvis att interagera med de här forumen och de här människorna. Så se till att du verkligen skickar din epost till rätt typ av personer.

2./ Presentera allt i form av vilket värde du kan tillföra.

Nästa grej handlar om att verkligen börja skriva de där emailen. Då är det viktigt att du skriver på ett sådant sätt att folk inte tror att du spammar utan verkligen tillför något till konversationen. Det kan handla om saker som “Jag har lång erfarenhet av att jobba med hälsorelaterade produkter och vi säljer bara det bästa. Hur kan vi jobba tillsammans så att vi kan få det mesta ut av situationen?”

3./ Kall epost bör följas upp.

Den sista grejen handlar naturligtvis om att följa upp på det du har skrivit. Det finns två olika möjligheter när du skickar ut din epost och mottagaren inte svarar:

  1. Den första möjligheten är att personen inte gillar dig personligen och hen hatar dig så mycket att hen inte vill svara, eller:
  2. Att hen har haft andra järn i elden och helt enkelt inte sett din epost.

Av de två föredrar jag att tro att det handlar om det andra alternativet och jag skickar därför alltid uppföljningsemail till de mailar. Det kan handla om att de ska åka utomlands i tre månader eller att de precis har startat en ny firma. Det kan handla om vad som helst.

Det här är de tre viktigaste principerna när du vill skicka kall epost.

Att få tag i epost-adresser

Till att börja med så måste du naturligtvis ha epost-adresser för att överhuvudtaget kunna skicka din epost. Det finns flera olika verktyg som du kan använda men ett av de bästa heter Email-hunter. Här kan hitta epost-adresser till de personer som du vill ha kontakt med. Det som är bra med verktyget är att du kan integrera det med LinkedIn så att du kan få en ordentlig lista.

Använd twitter för att hitta email-adresser

Om du inte hittar några email-adresser med hjälp av Email-hunter så kan du ta hjälp av twitter. Det är bara att gå in i sökrutan uppe till höger och skriva personens eller företagets namn. Ni kan söka på “coquilles email” om ni känner för det.

Leta i årsrapporter

Om varken email-hunter eller twitter fungerar så går det alltid bra att leta i årsrapporten efter den email du söker. En förutsättning är naturligtvis att företaget i fråga är börsnoterat men en email-adress finns nästan alltid med.

Att veta vem som anmäler sig

Nästa steg är naturligtvis att veta exakt vem det är som anmäler sig till din lista och verktyg som Clearbit kan hjälpa dig här.

Personalisering av eposten

Det finns ett antal tekniker för att personlisera din epost när du skickar kallt. Här följer ett par tips:

Kolla mottagarens twitterflöde

Ett bra sätt att veta vad som händer i en persons liv är att kolla hens twitterflöde. Vad är det som är viktigt för dem? Har de skrivit något på sistone? Tänk igenom hur du kan väva in det som händer i personens liv med det du försöker åstadkomma med din epost (sälja varor, få en länk eller medverkan i en podd.)

Sök efter personliga webbsidor

Ett annat bra sätt att få reda på fakta om personen du vill vända dig till är att leta efter hens personliga webbsida. Förmodligen kommer sidan upp om du söker på hens namn på Google. Det här kan besvara frågor som “Vad är hen intresserad av?” eller “Vilka ämnen tycker hen om att skriva om?” Du kan förmodligen även hitta kontaktinformation.

Att bygga värdefulla relationer

Här handlar det om att bygga relationer som ger värde. Det första som är viktigt är att du kollar att personen som du har undersökt verkligen jobbar kvar där du tror att hen gör. Det kan du göra med en vanlig Googlesökning. Här har jag gjort en sökning på mitt eget namn:

160904_coquilles

 

 

Ställ frågor i kommentarsfältet under personens senaste artikel

Ett bra sätt att komma i kontakt med någon är att ställa frågor i samband med personens senaste artikel. Det kan naturligtvis också vara en plats för att ge uttryck för olika åsikter.

Ta kontakt via LinkedIn

Ett av de bästa sätten att få kontakt med kunder är via LinkedIn. Det håller relationen på en professionell nivå och gör att du kan kolla upp vad hen har skrivit och gjort på sistone.

…eller via twitter

Twitter är ett av de bästa verktygen för att få personlig kontakt. Försök att få igång en konversation om personens intressen eller något som personen precis har twittrat om. Däremot är det bäst att undvika generella kommentarer. Försök att vara “kompis” med personen du skriver till.

Så handlar det förstås om att följa upp

Var inte rädd för att följa upp dina emails. Det finns naturligtvis personer som inte tycker om att få för många emails, men de är förvånansvärt få. De flesta bryr sig inte om att få ett par email till i veckan.

Däremot kan det att följa upp definitivt hjälpa dig att bli sedd och göra din röst hörd.

Se till att underhålla dina relationer

Efter att du har skapat en värdefull relation så måste du självklart se till att den hålls vid liv. Det kan handla om att skicka kommentarer på sociala media eller en kort email med beröm för en artikel hen har skrivit. Bara det att vara intresserad visar att du är en person som vill skapa framtida projekt med den här personen.

Slutsats:

I dag har vi talat om det att skicka kall epost till potentiella kunder. Att tänka på vid bra kall epost är att inte bara skicka emails på måfå utan tänka igenom vem och varför du kontaktar personen ifråga.

 

Om du nu har läst ända hit så skulle det glädja oss om du laddade ner vår pdf om säljtrattar. Det kan du göra här!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tags: , ,

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"