Att skriva mer realistiskt

Den här veckan tänkte vi återvända till ämnet copywriting och hur du som bloggar kan skriva mer realistiskt.

Inlägget är som vanligt inspirerat av ett annat inlägg – den här gången av entreprenören och bloggaren Brian Clark som driver sajten Copyblogger där han lär ut grunderna inom copywriting och content marketing.

Vi börjar med ett exempel:

Om någon frågar vad ni ska ha till middag i kväll så kan du svara med ett enkelt:

I kväll ska vi ha pasta till middag.

Eller så kan du krydda anrättningen lite för att få det lite mer aptitligt:

I kväll ska vi avnjuta en middag bestående av färsk fettuccine med en hemlagad arrabiata-sås som innehåller färska tomater, vitlök och spansk peppar tillagat i olivolja och med färsk timjan.

Samma information – vi ska verkligen ha pasta till middag – men en av dem är mer lockande än den andra.

160808_realistiskt

Gör fördelarna lätta att se

Ja, innehållet måste vara relevant för läsaren, men det stannar inte där. Det måste också vara meningsfullt.

Glöm aldrig bort att det är det relevanta och meningsfulla uttrycket av det du säger som till sist skapar mening.

Läsaren måste först och främst komma i kontakt med det du skriver innan hen kan börja dela med sig av dina inlägg eller kommentera dem.

Vad innebär det då att skriva meningsfullt?

Allt det du skriver måste ha en specifik mottagare – någon som du skriver till. Innehållet måste också vara relevant för den här personen.

I det här fallet skriver jag exempelvis till en person som funderar på att skaffa en hemsida och börja blogga för att sälja sina produkter.

Men utöver det så måste innehållet vara fascinerande så att folk kommer att dela med sig av det på sociala medier och på forum.

Fascinationen kan komma från analogier eller metaforer som kan användas för att krydda inlägget och göra det mer aptitligt.

I exemplet ovan använde vi oss av en beskrivning av helt vanlig pasta och en med en målande beskrivning. Det är det som menas med fascination i det här sammanhanget.

Slutsats:

I dagens inlägg har vi skrivit om att skriva mer realistiskt för att få fler läsare. Vi har talat om nyttan av skriva relevant och menigsfullt för en specifik läsare. Vi har också talat om nyttan av att kombinera det relevanta/meningsfulla med det fascinerande. Med det fascinerande menar vi i det här fallet att du kan använda dig av en analogi eller en metafor för att illustrera dina poänger.

Om du nu har läst ända hit så skulle vi vilja be dig om en tjänst.

Det är att kommentera det här ämnet i fältet nedan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"