De tre vanligaste misstagen vid underrubriker

I dag tänkte vi återigen ta oss an ämnet copywriting och den här gången fokusera på underrubriker och deras betydelse.

Som vanligt är inlägget inspirerat av ett annat inlägg – den här gången av copywritern och marketing/försäljnings-specialisten Gary Korisko.

Du vet väl att du utkämpar ett krig?

Naturligtvis inte ett vanligt krig med kanoner och stridsvagnar, men ändå ett krig – ett krig över dina läsares ögon och tankar.

När du bloggar så finns det tusentals andra bloggar som försöker positionera sig själva och attrahera läsare, och gör det mer eller mindre bra.

Därför försöker du ta efter råden på olika bloggar:

 

  • Du har jättebra idéer till inlägg som dina läsare tycker är nyttiga.
  • Du har gjort riktigt bra rubriker som drar till sig både läsare och uppmärksamhet.
  • Du har tillbringat timmar med att skriva och finputsa dina bästa inlägg så att det du skriver blir lättläst och går fram hos läsaren.

 

…men läsarna klickar ändå bort så fort de kommit.

Varför det inte spelar någon roll hur bra ditt innehåll är

Vi kan vara överens om att du kämpar för att skriva så bra som möjligt. Om du dessutom har tagit till dig av alla de råd som finns angående copywriting och att skriva säljande inlägg så kan vi förutsätta att du just nu både skriver och publicerar sprängstoff.

När du vet att du har skrivit bra innehåll så är det lätt att inbilla sig själv att det du har skrivit blir läst och att du nu kan luta dig tillbaka i ”bloggandets underbara värld”.

”Bloggandets underbara värld” ser ut ungefär så här:

 

  • Dina läsare ser en attraktiv rubrik i sociala media och klickar på länken.
  • När läsaren klickar sig igenom texten så läser hen noggrannt vartenda ord som du har tillbringat timmar med att arbeta fram för att det ska bli lättläst.
  • Läsaren blir upp över öronen kär i dina texter, börjar abonnera på din blogg, läser allt det du har skrivitm och börjar göra reklam för ditt varumärke på sitt håll – och medan de gör det så lyfter de dina ord och din genialitet till skyarna.

 

Tänk vad härligt det skulle vara om det vore så här.

Men verkligheten ser tyvärr annorlunda ut.

De flesta läsare avslutar inte ens artikeln som tog dem till bloggen från början.

 

Anledningen till att dina läsare inte stannar kvar

Bloggläsare har anpassat sig till miljön. Du vet lika bra som jag att det är lätt att bli lurad till en webbsida av en attraktiv rubrik och sen bara hitta dåligt innehåll.

Genom det mobila surfandet så har läsarna blivit experter på att snabbt skanna sig igenom texter.

Enligt Gary Korisko så har du som författare bara mellan 10 och 20 sekunder på dig att fånga dina läsares uppmärksamhet, och gör du inte det så klickar läsarna vidare.

Vad du kan göra åt problematiken

Det bästa verktyget i lådan är något som de flesta bloggare inte tänker på så mycket och det är:

 

Underrubriker

 

Det är synd, men de flesta bloggare vet inte hur underrubriker ska användas.

Så låt oss titta på ordet mer i detalj och se vad det betyder.

Ordet underrubrik betyder en rubrik under den egentliga rubriken för artikeln.

Och vad är en rubriks syfte?

En rubriks syfte är att skapa intresse och dra till sig läsare så att de äntligen kan se din genialitet.

Det rubriken gör för din artikel samma sak gör underrubriken för varje enskilt avsnitt.

160603_misstag

Grafisk design: Coquilles

 

De 3 vanligaste misstagen med underrubriker

Alltför många bloggare använder sig inte av underrubriker på rätt sätt så låt oss gå igenom de tre vanligaste misstagen folk gör när de skriver:

 

1./ Det att bara skriva vad som kommer i innehållet. De flesta bloggare använder underrubriker som etiketter på det som skrivs. Med etiketter används för att ordna saker och ting och inte för att skaffa läsare. Etiketter som bara talar om vad som följer i texten är tråkiga och tvingar ingen läsare att stanna upp. Om du exempelvis skriver en artikel om att varför rubriker är viktiga och du sedan skriver en underrubrik med titeln ”Varför rubriker är viktiga” så använder du underubriken som en etikett. Det blir tråkigt och livlöst. Istället vore en rubrik som ”Det enkla sättet att få dina läsare att fastna” mycket bättre och skulle skapa intresse hos läsarna.

 

2./ Spoilerunderrubriken. Nära släkt med underrubriken ovan är spoilerunderrubriken. Spoilerunderrubriken talar om exakt vad som ska följa i texten. Tala om att spela de som skannar av texter rätt i händerna! Vill du att läsaren ska stanna kvar vid din text så ge hen inte det försprånget utan locka hen med en bra underrubrik. Om du exempelvis har skrivit en lång text där budskapet är att rubriker ska skapa nyfikenhet så låt i görligaste mån bli att skriva en underrubrik som lyder Använd underrubriker för att skapa nyfikenhet. Med en sådan rubrik skulle skannaren veta vad som följer så varför skulle de läsa texten? I stället skulle en rubrik som Det som alla bra rubriker har gemensamt vara mycket bättre. Använd sedan texten som följer att förklara att nyfikenhet är den saken.

 

3./ Den kryptiska underrubriken. Den andra sidan av myntet som handlar om underrubriksmisstag är att vara alltför kryptisk. Det här innebär i korthet att du försöker så pass hårt att få uppmärksamhet och vara kreativ att dina underrubriker blir kryptiska. Tänk i stället att dina underrubriker måste vara kristallklara, men ändå få läsaren att tänka ”Jag måste fortsätta läsa det här.” Tänk igen på exemplet med att skriva en artikel om rubriker. Om du skriver en artikel om det och använder en analogi om att när du fiskar måste du använda bete så fungerar det inte att skriva en rubrik som lyder ”Glöm inte masken!” Dina läsare förstår inte vad du menar. Moderna läsare vill inte lösa gåtor – de vill lära sig något nytt. Om du i stället använder en rubrik som ”Bästa sättet att få fler klickar” så har du använt en rubrik som drar till sig intresse och ger läsaren skäl att fortsätta men samtidigt inte avslöjar allt. Läsaren måste fortsätta läsa för att se vilken är din poäng. Behandla i stället underrubrikerna som ytterligare en möjlighet att skapa intresse hos läsaren och dra till sig trafik.

 

Lycka till!

 

Slutsats:

 

I dagens post har vi talat om nyttan av att skriva bra underrubriker för att läsaren inte bara skall skanna i genom texten du har skrivit utan verkligen engagera sig.

Vi har också tagit upp de tre viktigaste misstagen folk gör när de skriver underrubriker i sina inlägg.

 

Nu när jag ändå har din uppmärksamhet så vill jag att du laddar ner min email-kurs Ditt första jobb som konsult.

Det kan du göra helt utan kostnad här.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"