Engagera dina abonnenter med email – del 1

I dag tänkte vi tala om nyttan av att bygga en relation till en publik genom email och vad vi kan göra för att engagera dina abonnenter med email.

Som vanligt är inlägget inspirerat av ett annat inlägg – den här gången av ett inlägg av bloggaren Will Hoekenga på sajten boostblogtraffic.com

Förbaskat irriterande, eller hur?

När någon som precis har börjat blogga får ett trettiotal kommentarer och flera hundra delningar utan att verka göra något för det – det bara kommer.

160708_envelope

 

Allt det här händer medan vi själva verkligen försöker bygga upp en publik – utan att lyckas.

Så vad är det som de framgångsrika bloggarna gör men vi andra inte gör och vad är det som driver folk till andras bloggar men inte vår?

Svaret är enkelt: De framgångsrika bloggarna har skapat en relation till sina abonnenter.

 

Varför det visar på dålig fantasi att bara skicka ut det senaste alstret

 

En blogg är ett perfekt verktyg för att få ut idéer, men det är ett riktigt dåligt verktyg för att bygga relationer.

Det är för att en blogg i sig inte skapar kontakt med läsaren utan är mer som ett offentligt meddelande till världen.

Dina potentiella läsare känner sig inte mer knutna till dig än om du hade satt upp en lapp i snabbköpet.

Det är i och för sig sant att du kan och kan få kontakt med några få läsare genom bloggkommentarerna längst ner, men den stora massan kommer att förbli anonyma åskådare.

Email, å andra sidan, är ett personligt medium. Även om ett vanligt email inte i sig är mer lämpat för att skapa kontakt (bortsett från att du kan personalisera början med läsarens namn.)

Alla vet att samma meddelande har skickats ut till alla abonnenter men meddelandena känns konstigt nog mer personliga.

 

När du byter medium så byter du meddelandetyp

 

Email kan därför användas till att skapa långvariga relationer med dina läsare – något som du definitivt bör uttnyttja om du bloggar.

Om du kan få dina läsare att bli engagerade av dina inlägg och till och med se fram emot dem så du har tagit ett stort steg mot att bygga relationer som garanterat kommer att resultera i kommenatarer, delningar och trafik.

Det är synd, men faktum är att de flesta bloggares attityd till en email-lista är att de först skapar och sedan glömmer bort.

Deras tankar om hur man bygger en långvarig relation inskränker sig till att skicka ut en länk till abonnenterna med det senaste inlägget och sedan hoppas på det bästa (jag är dessvärre också själv skyldig till det här tänket.)

Om du gör på det här viset så är det hög tid att bli lite mer fantasifull när det gäller kontakten med dina läsare.

De goda nyheterna är att det inte är speciellt svårt att få dina abonnenter engagerade via email-kanalen – om du bara vet vilken typ av email du ska skicka.

Här följer ett exempel på ett email som kan hjälpa dig att skapa långvariga relationer med dina läsare och som du enkelt kan inkorporera i dina rutiner:

 

Den oväntade ”innehållsbomben”.

 

Så låt oss vara ärliga ett ögonblick…

Du kämpar hårt med att skriva blogginlägg för att få folk ska abonnera på din email-lista, men vad får de ut? D.v.s vad skickar du ut när de väl har anmält sig?

Du har säkert en pdf som abonnenterna kan ladda ner, men utöver den? Finns det någon exklusiv anledning till att de ska fortsätta vara anmälda till din lista?

Till nyligen så var mitt svar på den här frågan Nej – det enda mina abbonenter fick var ett email i veckan med ett liten påminnelse om att jag hade skrivit ett nytt inlägg.

När jag sedan gick igenom vad jag höll på med så kom jag fram till att det här inte räckte. Så jag bestämde mig för att ändra på saker och ting.

Så en tisdag kväll skrev jag exklusivt inlägg för mina abonnenter. Syftet var det gamla vanliga, men jag skrev det mer som en personlig konversation.

Jag tänker inte gå in på detaljer om hur det här fungerade – det kan ni läsa om på andra ställen – men det fungerade.

Mina abonnenter kände sig plötsligt inblandade i det som jag försökte göra och de hade inget emot att tala om det för andra.

Därför är det en bra grej att ge dina abonnenter något utöver det vanliga.

 

Slutsats:

 

I det här inlägget har jag försökt att komma in på varför dina abonnenter gör som de gör och befinner sig hos dig.

De gör det för att de vet att du kan ge dem den information de behöver och det här måste du utnyttja.

Det bästa sättet att göra det på är genom att skriva exklusivt material för din email-lista.

Lycka till!

 

Nu när jag ändå har din uppmärksamhet så vill jag att du laddar ner min email-kurs Ditt första jobb som konsult.

Det kan du göra helt utan kostnad här.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"