Engagera dina abonnenter med email – del 4

I dag kommer vi att fortsätta serien om email som du kan skicka för att öka engagemanget hos dina abonnenter. Här kan du hitta del 1, del 2 och del 3.

”Trailer”-emailet

När du går på bio med vänner eller familjen så finns det alltid minst en person i gruppen som blir irriterad om ni missar reklamen med trailers för andra filmer innan huvudföreställningen.

Jag erkänner att det är jag som är den personen.

En trailer är bra eftersom den (ibland) kan hjälpa dig att bli intresserad av filmer som kommer. Filmbolagen investerar därför stora summor pengar både i produktionen och distributionen av dessa för att locka kunder.

Så varför inte följa filmbolagens exempel och göra trailers för ditt innehåll?

Om du har något på gång – det kan handla om en ny produkt, ett nytt webbinarie eller ett nytt blogginlägg – som du har lagt ner mycket tid på – så filar du förmodligen först och främst på ett email som lockar läsare.

160324_engagemang

Grafisk design: Coquilles

Trailer-emailet avgör hur framgångsrikt ditt inlägg blir

Det gör du dessutom rätt i eftersom just det emailet kommer att avgöra exakt hur framgångsrikt ditt innehåll blir.

Men varför lägga allt krut på en enda kommunikation? Skulle det inte vara bättre om du kunde ta bort en del av det tryck som du har på ett enda email och dela upp det på flera email i stället?

Det är här som ”trailer”-emailet kommer in i bilden.

Det finns inget som får dina läsare att bli så intresserade som ett kort email som retar aptiten med det som komma skall.

Det att reta din publik innan du släpper något nytt åstadkommer flera saker:

 

  • Dina läsare blir intresserade och får upp ögonen för något som kan hjälpa dem. De som har störst anledning att få hjälp av det du skriver kommer därför redan ha blivit förvarnade och känna igen ditt säljande email.
  • Det ger dig möjlighet att ställa viktiga frågor till abonnenterna angående innehållet, frågor som sedan kommer att lösas av innehållet.
  • Det tvingar dig att klargöra vilket värde din publik får av innehållet redan innan den riktiga kampanjen startar (och ibland t.o.m. innan det skrivs.)

 

Så om du inte är kändis som bara kan skicka ut ett: ”Kom och kolla på min nya låt/show/bok” så är det bättre om du kan ge dina abonnenter minst ett av följande:

 

  • Ge dina abonnenter något av värde.
  • Be dina abonnenter göra något. Det kan handla om att svara på en enkel fråga eller skicka in synpunkter på dina produkter.

 

På så sett ökar du chansen betydligt att kampanjen lyckas än om du bara skriver ett kort förvarningsemail.

 

Sammanfattning:

 

I dag har vi talat om nyttan av att skicka ut ett ”trailer”-email precis som filmbolagen gör med sina filmer.

Det är en bra idé att använda dessa för att öka engagemanget hos läsarna och få läsarna intresserade av nytt innehåll.

Lycka till!

 

Nu när jag ändå har din uppmärksamhet så vill jag att du laddar ner min email-kurs Ditt första jobb som konsult.

Det kan du göra helt utan kostnad här.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"