Engagera dina abonnenter med email – del 5

Välkommen till ett kort inlägg från Coquilles som återigen kommer att handla om email.

I dag kommer vi att avsluta serien om email som du kan skicka för att öka engagemanget hos din publik. Här kan du hitta del 1, del 2, del 3 och del 4.

Om du är som jag så är t.o.m dina rekord när det gäller öppningsfrekvenser av dina emails halv-deprimerande.

Låt oss säga att jag har 40% som öppnar det jag har skrivit – då kan jag inte låta bli att tänka på de 60% som inte har öppnat.

Det bästa sättet att få dessa personer mer engagerade är att skicka ut ett email till, ett email som i stort sett har samma innehåll som det gamla men där du har ändrat rubriken så att det inte tas för att vara det första.

 

160417_email_5

Grafisk design: Coquilles

 

Själv provade jag den här strategin och på det första emailet fick jag följande resultat:

160415_öppning

Figur 1. Öppningsfrekvens av email. Antal oöppnade mot antal öppnade emails på ett första email. Källa: Google Analytics

 När jag sedan skickade ut email nummer 2 några dagar senare så såg det ut så här:

 

160414_coquilles_öppna_ii

 

Figur 2. Öppningsfrekvens av email. Antal oöppnade mot antal öppnade emails på det andra emailet utskickat några dagar efter email nr 1. Källa: Google Analytics

Så genom att skicka ut ett andra email så lyckades jag få ungefär 400 fler öppnade email.

Nu är det här bara ett exempel och måste naturligtvis upprepas för att kunna dra signifikativa statistiska slutsatser, men det är definitivt något att prova om du vill ha fler öppnade email.

 

Emailet som säger ”Hur kan jag hjälpa till?”

 

Det sista emailet som kan öka engagemanget hos din publik är ett email där du ställer frågan ”Hur kan jag hjälpa dig?”

Det här är en bra strategi speciellt om du precis har börjat med din konsultverksamhet och kämpar för att få dina första kunder.

Att skriva innehåll som får dina läsare att bli engagerade vecka efter vecka och år efter år är en utmaning för de flesta.

Även om vi är väldigt bra på att anteckna våra idéer och alla de ”aha-ögonblick” som vi får på internet så kommer det till sist en dag när vi inte längre har några idéer kvar.

Som tur är så finns det en lösning på problemet.

Skicka ut ett email där du frågar dina läsare hur du kan hjälpa dem.

Det här kan verka lite underligt till en början – är det inte ditt jobb som bloggare att hitta ämnen som intresserar?

Det kan dessutom vara sant att folk inte exakt vet vad det är som de behöver, men de vet i alla fall vilka problem de har.

Det är de här problemen som du är ute efter.

Det är därför viktigt att ställa frågan i termer av ”Hur kan jag bäst hjälpa till?” och ”Vad vill du att jag skriver om?”

Du kan skriva något som:

 

”Alla har någon form av bekymmer. Jag vet för det har jag själv.”

 

Har du problem med att hitta din nisch eller att få dina första kunder? Någonting annat?

Det finns så många olika ämnen att tala om så att jag skulle kunna hålla på i flera dagar med att berätta.

Därför skulle jag gärna vilja att du svarade på frågan om vad du vill att jag ska skriva om.”

Lycka till!

 

Sammanfattning:

 

I dag har vi avslutat vår serie av inlägg som har handlat om email som du kan skicka ut för att öka engagemanget hos dina abonnenter.

Vi har talat om att skicka ut ett uppföljnings-email för att öka öppningsfrekvensen på våra inlägg.

Vi har också talat om

 

Nu när jag ändå har din uppmärksamhet så vill jag att du laddar ner min email-kurs Ditt första jobb som konsult.

Det kan du göra helt utan kostnad här.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"