Frågor du måste ställa dig själv som bloggare – Del 1

I dagens inlägg tänkte vi tala om hur du kan öka antalet abonnenter till din blogg och hur du kan utveckla dig själv som bloggare.

Inlägget är som vanligt inspirerat av ett annat inlägg – den här gången av marketing-specialisten Peter Sandeen.

 

Du gör allt rätt.

 

Innehållet på din blogg är perfekt, du tänker på SEO, och du är närvarande på sociala media.

Du har till och med kontakt med andra bloggare i förhoppning att de en dag kommer att länka till din blogg.

Din läsarskara är dock inte så stor som du önskar.

Så dina drömmar om att arbeta hemifrån, att nå finansiell frihet och att blogga på heltid verkar vara lika långt borta som när du skrev ditt första inlägg.

160422_fragor

Grafisk design: Coquilles

 

Så vad är problemet?

Problemet är att även om du har en massa läsare så abonnerar läsarna inte på din blogg.

Och om de inte abonnerar, så kommer de inte tillbaka.

Så länge situationen är så här så spelar det ingen roll hur hårt du arbetar för att få mer trafik – inga läsare kommer att komma tillbaka.

Så enkelt är det.

Därför måste du ändra ditt sätt att tänka kring de här sakerna.

I stället för att fokusera på trafiken så måste du börja fokusera på att omvandla dina läsare till abonnenter.

Så i det här inlägget tänkte vi tala om varför dina läsare inte abonnerar på din blogg och vad du kan göra för att ändra på situationen.

Nu låter det kanske som att vi talar till dig från ovan och berättar hur du måste göra för att få fler abonnenter, men det gör vi inte.

Vi har naturligtvis själv varit i den här situationen och i mångt och mycket så är vi det fortfarande.

Det vi vill göra är att hjälpa till.

Det enda du behöver göra är att ställa tre frågor till dig själv – tre frågor som avgör om en läsare väljer att abonnera eller ej.

Om dina läsare inte undermedvetet svarar Ja på de här frågorna så kommer de inte att komma tillbaka.

Problemet är att de flesta bloggare inte har en aning om vilka de tre frågorna är vilket betyder att mätningen av omvandlingsfrekvensen (conversion rate) blir svår, ja närmast omöjlig.

Så länge dina läsare inte svarar Ja på de här frågorna kommer din abonnent-skara att vara fortsatt låg.

Nu vill du förmodligen veta vilka frågorna är så då kör vi:

 

Fråga 1: ”Är innehållet relevant för mig?”

 Besökare till en ny blogg ställer sig  den här frågan (ofta omedvetet) de första sekunderna efter det att de ha har kommit till sajten (sekunderna är påhittade så ni kan inte be oss om någon referens.)

Poängen är att det går jättesnabbt att bestämma sig för att klicka bort sig själv.

Så frågan är då ”varför gör de det?”

Svaret är att det viktigaste skälet för att stanna är att man snabbt får reda på vad innehållet handlar om.

Om folk inte förstår med en gång vad ditt innehåll handlar om så är du rökt. Då finns det tusentals andra sajter att besöka.

Nu tänker du kanske att ”det är ju uppenbart vad min blogg handlar om”, men det är tyvärr ofta en skimär.

Ett av de största misstagen som bloggare gör är att de är för vaga i sin kommunikation vad gäller bilder och ämnesval.

Ämnesvalet är extremt viktigt. Ofta kan en besökare se vad bloggens övergripande tema handlar men missar vad den specifikt omhandlar.

Exempelvis kan du se att en blogg handlar marketing eller personlig utveckling, men att bloggens författare har missat att skriva om vem bloggen specifikt vänder sig till (i det här fallet marketing för författare eller personlig utveckling för gifta kvinnor.)

Det är bland annat därför du bör välja ditt bloggämne med omsorg. Om du inte väljer något tillräckligt specifikt så har du problem eftersom en potentiell besökare då har flera tusen andra bloggar att välja på.

Här kommer fyra frågor som du kan ställa till dig själv för att se om din blogg svarar på den första frågan:

 

1./ Hjälper bloggens namn dina läsare att hitta rätt?

 

Ett bloggnamn behöver inte vara synonymt med dess ämne, men det hjälper om en besökare med en gång kan relatera.

Så om du fortfarande väljer på ett bloggnamn så välj något som är specifikt för just ditt ämne.

 

2./ Beskriver bloggens underrubrik klart och tydligt vad du vill åstadkomma?

 

Det finns naturligtvis utrymme för vaga underrubriker, men det gäller i undantagsfall och något som du som som nybörjarbloggare bör undvika.

Exempelvis är en underrubrik som ”Med en passion för golf” ett exempel på en dålig rubrik, medan ”Praktiska golftips” är ett exempel på en bra rubrik.

 

3./ Är dina inlägg klart och tydligt relaterade till din bloggs ämne?

 

Det bästa är om alla dina inlägg följer det som bloggen handlar om. På så sätt kan en läsare direkt relatera till det som står och behöver inte fundera på om hen behöver gå till någon annan blogg.

Naturligtvis kan du glida iväg och skriva ett eller ett par inlägg om andra ämnen, men du måste då fundera på om det är värt det.

 

4./ Finns det andra saker på din blogg som gör det lättare/svårare att förstå vad den handlar om?

 

Om du exempelvis har annonser på din blogg så är det sällan som dessa relaterar helt med ditt eget innehåll. Försök därför i görligaste mån att undvika att ha störande reklam på din webbsida och om du ska ha det så placera den långt borta ifrån bloggens huvudinnehåll.

Du kommer att gå långt om du bara ser till att ha en bra underrubrik och ser till att bloggens titel någorlunda överensstämmer med ämnet.

Dessutom är det viktigt att försöka skriva inom samma ämne hela tiden och inte glida över inpå något helt annat.

Om du därför känner att du måste skriva en politisk pamflett så snälla gör det någon annanstans.

 

Sammanfattning:

 

I dag har vi talat om frågor som du måste ställa dig själv när du vill att besökare till din blogg ska abonnera på det du skriver.

Vi har talat om den viktigaste frågan en besökare ställer sig själv vilket är ”Är innehållet relevant för mig?”

 I nästa veckas post kommer vi att fortsätta på det här ämnet och skriva om de andra frågorna som är viktiga att besvara när du vill att folk ska abonnera på din blogg.

 

Nu när jag har fångat din uppmärksamhet så vill jag be dig om en tjänst.

Om du tyckte att det här inlägget var bra, skulle du då kunna dela det på sociala media?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"