Frågor du måste ställa dig själv som bloggare – del 2

I dagens inlägg tänkte vi fortsätta vår serie om hur du kan öka antalet abonnenter till din blogg.

Inlägget är också den här gången inspirerat av ett annat inlägg och i dag har vi återigen inspirerats av marketing-specialisten Peter Sandeen.

Så vi tänkte nu fortsätta redogöra för frågor som potentiella läsare besvarar innan de börjar abonnera på en blogg.

 

Fråga 2: ”Är bloggens innehåll relevant för mig?”

Efter att först ha skimmat igenom din blogg så börjar folk så sakteliga titta på vad bloggen innehåller – d.v.s texternas innehåll.

Specifikt så börjar de leta efter innehåll som de tror kan vara läsvärt och ge dem värde just nu.

Om de exempelvis har kommit till en marketingblogg och ser ett inlägg med titeln ”Hur du bäst använder sociala media för att få din affärsverksamhet att växa” så har de säkert redan sett flera andra inlägg av samma slag. De kommer därför inte att värdera innehållet på samma sätt som de skulle ha gjort med ett annat ämne.

160429_fragor_ii

Grafisk design: Coquilles

Det är därför det är en bra idé att skriva om ämnen som andra inte skriver så mycket om. Det räcker dock inte.

Här följer några fler sätt på vilka du kan göra ditt innehåll mer attraktivt för dina läsare:

 

1./ Skriv mer detaljerat än andra bloggare. Ge dina läsare en djupare förståelse för ämnet än vad de skulle ha fått någon annanstans. Att skriva mer detaljerat gör nästan alltid att läsaren känner sig mer värdefull – det är därför en fördjupningskurs brukar kosta mer än en grundläggande kurs. Om dina läsare känner att de får den information de behöver från dig så kommer de inte att gå till någon annan blogg.

 

2./ Fokusera på genomförbara råd. Försök i görligaste mån att hålla borta önskan att skriva ner dina åsikter om ett visst ämne, och försök fokusera på råd som kan ge dina läsare konkreta resultat. Inkludera steg för dina läsare att följa och kom ihåg att det som är lätt för dig inte är lika lätt för andra. Ju abstraktare ditt ämne är – exempelvis ”Hur man finner sin passion” – desto viktigare är det att du ger läsarna något konkret att göra. Om ämnet du skriver om ser ut att kunna ge läsaren någon form av resultat desto mer värdefullt kommer det att verka.

 

3./ Visa vittnesutsagor från andra abonnenter. Vitnnesutsagor är inte bara användbara när du försöker sälja en produkt, de kan även användas för att locka fler abonnenter. Om du exempelvis har en ”abonnera”-ruta längst ner på bloggen så sätt in en utsaga från en (eller flera) av dina befintliga abonnenter där de beskriver hur mycket nytta ditt innehåll har givit dem. Något annat som du kan överväga är att ha en utsaga från någon på din ”om oss”-sida eftersom det är troligt att folk kommer dit när de besöker din blogg.

 

4./ Skriv om nyttan av ditt innehåll. Bloggare är ofta alltför  blygsamma när det gäller att värdesätta sitt eget innehåll. Talar du klart och tydligt om vilken nytta ditt innehåll kan ge andra? Om inte så försök att lägga till ett antal anledningar för att abonnera längst ner på din webbsida. Du tjänar ingenting på att vara blygsam utan har allt att vinna på att skriva ett avsnitt som heter ”Vad du tjänar på att vara abonnent” där du radar upp 3 till 5 olika fördelar med att vara abonnent hos dig.

5./ Ge folk en anledning att fortsätta läsa. Det inledande avnittet i vårt förra inlägg pekade ut ett antal fördelar med att besvara de tre frågorna som vi skulle ta upp i inlägget. Några av fördelarna är inga direkta löften utan fördelar som följer av annat. Exempelvis är ”Drömmer du om att jobba hemifrån?” är en fördel som följer på andra fördelar. Det inlägget gör är att det gör det lättare för dig att uppnå det här målet.

 

Sammanfattning:

 

I dag har vi talat om nyttan av att ställa sig frågan ”Är det här innehållet relevant för mig?”

Vi har då talat om att skriva så att läsaren får värde ut av att läsa. Vi har gett ett antal exempel på vad vi menar: beskriv sakerna mer i detalj, fokusera på genomförbara råd, visa vittnesutsagor från andra abonnenter, skriv om fördelarna med att bli abonnent till bloggen och ge folk anledningar att fortsätta läsa.

Då var vi klara med de två första frågorna. Vill du veta vad den tredje frågan är? Då får du vänta till nästa vecka.

 

Nu när jag har fångat din uppmärksamhet så vill jag be dig om en tjänst.

Om du tyckte att det här inlägget var bra, skulle du då kunna dela det på sociala media?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"