Frågor du måste ställa dig själv som bloggare – del 3

I dagens inlägg kommer vi att fortsätta vår serie om svåra frågor du måste ställa dig själv som bloggare om du vill att folk skriver upp sig till din blogg.

Inlägget är även i dag inspirerat av ett annat inlägg och vi har återigen låtit oss inspireras av marketing-specialisten Peter Sandeen.

Fråga 3: ”Kan jag lita på det som står här?”

När en läsare kommer till din blogg så är hen naturligt skeptisk. Det finns en anledning till det.

Tänk på ämnet som din blogg handlar om. Hur många konkurrerande bloggar finns det? Förmodligen ett tusental.

Hur många av bloggarna är skrivna av verkliga experter på området? Förmodligen bara ett tiotal. Några av bloggarna är skrivna av intelligenta personer med genuina kunskaper om ämnet de skriver om, men de flesta är skrivna av lekmän som egentligen inte kan ämnet de skriver om.

När en besökare kommer till en ny blogg så undrar hen om hen kan lita på vad som står.

I de flesta fallen så konkluderar besökaren att hen inte kan lita på bloggens författare och hen klickar bort.

Det här kommer kanske som en överraskning, men även formella meriter är inte alltid tillräckliga för att en besökare ska lita på det som står i bloggen. När allt kommer omkring, hur kan du vara säker på att det som sägs stämmer?

160507_frågor_som_bloggar

Grafisk design: Coquilles

Utbildning och erfarenhet räcker kanske för att få till jobbintervju, men när det gäller att skapa en följarskara på internet så måste du fokusera på annat.

Därför när en besökare för dem själva har svarat ja på de båda frågorna så börjar deras hjärnor sakta vandra mot den tredje frågan ”kan jag lita på personen och informationen som ges?”

Det kan vara så att de kommer in till din presentationssida, men om de inte litar på informationen så klickar de bort sig själva.

Det är därför som din presentationssida inte skall vara den enda som visar din trovärdighet. Det skall du göra på varje sida i din blogg.

Här följer några tips för att folk ska lita på dig tillräckligt för att abonnera på din blogg:

  1. Visa rekommendationer från andra experter inom ditt område. Hur mycket troligare är det om någon du redan litar på säger att det här en bra blogg? Ett av de enklaste sätten att fixa trovärdighet till dina sidor är att lägga till rekommendationer på varje sida.
  2. Förklara din erfarenhet. Ja, formell erfarenhet är inte tillräckligt för att folk ska lita på dig, men det hjälper att berätta att du har jobbat som läkare om folk ska lita på dina medicinska råd. Att lägga till en ”om författaren”-beskrivning i slutet av dina inlägg signalerar till dina läsare att de kan de kan lita på det som står.
  3. Hjälp folk att förstå din unika ”metod.” Att kunna ett ämne är en sak, men om du kan säga att du har ett unikt sätt att angripa problemet på så hjälper det enormt mycket på din trovärdighet. Det att skapa förtroende tar tid, men om du ser till att utveckla en ”metod” som fungerar varje gång och folk kan läsa om hur du använder den flera gånger i månaden så har du vunnit mycket.

Den finansiella sektorn är ett bra exempel på det här. Folk vill gärna ha bevis för att det de satsar på fungerar och det kan handla om en specifik trading-strategi eller om ett sätt att köpa och sälja hus.

Saknar du en specifik metod så försök att skaffa en. Den hjälper dig att få större förtroende bland dina läsare.

Slutsats:

I dagens inlägg har vi talat om vikten av att dina läsare litar på det du skriver. Det är en av de frågor som du måste ställa dig själv som bloggare.

Gör de det så är det betydligt mer sannolikt att de abonnerar på din blogg.

 

Nu när jag har fångat din uppmärksamhet så vill jag be dig om en tjänst.

Om du tyckte att det här inlägget var bra, skulle du då kunna dela det på sociala media?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"