Hjärngranskningen

I dag tänkte vi återknyta till ämnet Copywriting och tala om vad som krävs för att skriva en försäljningssida. Inlägget är som vanligt inspirerat och den här gången av boken Hjärngranskningen (The Brain Audit) av marketing experten Sean D’Souza.

160729_hjärngranskningen

I boken så talar D’Souza om vad som krävs för att skriva en komplett försäljningssida och han bryter ner innehållet till sju punkter som han kallar “De sju väskorna på rullbandet.” De sju punkterna är:

  1. Problemet.
  2. Lösningen.
  3. Målprofilen.
  4. Invändningarna.
  5. Berättelser om din produkt.
  6. Riskreduktion.
  7. Hur unik din produkt är.

Det första som gäller är att definiera vilket Problem dina läsare har. Det här är viktigt för att det gör dina läsare med en gång uppmärksamma på vad som kan hända när de lever sina liv.

När du då har skrivit om problemet så måste du erbjuda en Lösning som nästan alltid innebär din produkt.

Tredje saken handlar sedan om att hitta din Målprofil vilket inte är det samma som en målpublik. Din Målprofil är en fiktiv person i din målpublik som du vill sälja din produkt till.

Fjärde grejen handlar om att ta hänsyn till och bemöta de Invändningar som dina kunder kan ha mot att köpa din produkt. Det kan handla om att förbättra erbjudandet så att du kan ge kunden en gratis månad eller gratis konsultverksamhet i några veckor.

Femte grejen handlar om att ta med Berättelser från tidigare kunder om din produkt. Anledningen till att det här är viktigt är att de ökar förtroendet för dina produkter.

Sjätte saken Riskreduktion där du måste flika, gärna på slutet, att din kund kan få sina pengar tillbaka om hen inte gillar det hen har köpt.

Sjunde och sista saken handlar om hur Unik din produkt är.

Slutsats:

Vi har i dag talat om vad som krävs av en försäljningssida. Du behöver först och främst identifiera ett Problem, sedan måste du erbjuda en Lösning och hitta din Målprofil, bemöta de Invändningar som folk har mot att köpa din produkt och reducera Risken med att köpa produkten så mycket som möjligt. Sista grejen handlar om att tala om hur unik din produkt är.

 

 

 

 

 

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"