Hur bygger jag en effektiv marketingstrategi för min verksamhet?

I dag kommer vi att ta oss an ämnet marketing igen och ställa oss en fråga som dök upp på Quora häromdagen: “Hur bygger jag en effektiv marketingstrategi för min verksamhet?”

MARKETING-STRATEGI

Vi kommer att ta oss an frågan om hur man lanserar en effektiv marketingstrategi i punktform. Det som är viktigt i sammanhanget är att du tänker igenom exakt vad det är du vill uppnå med din kampanj. Här följer några rekommendationer:

  1. Den första punkten handlar om att hitta ditt varumärke. Som vi påpekade i ett tidigare inlägg så handlar det här om att besvara EN fråga eller lösa ETT problem som dina kunder kan ha. Inte två utan bara ett. Sedan handlar allt om att väva in frågan och svaret i företagets kultur.
  2. Det andra handlar om att beskriva en påhittad kunds personlighet. Det kan vara allt från kön och ålder till familjeförhållanden, bostadsort och inkomst. Det finns då ett antal frågor som du måste besvara bland annat “Vad jobbar dina påhittade kunder med?”, “Hur mycket tjänar de?”, “Vilka olika problem har hen?” och “Hur löser hen de olika problemen?”
  3. Det tredje som är viktigt är att rita upp ditt sociala ekosystem (biolog som jag är så har jag alltid funnit den här användingen av ordet väldigt lustigt). Alla plattformar som du har – det kan vara twitter, facebook eller vanliga möten – ska till sist leda dina kunder till en samlad plats där du kan sälja dina varor.
  4. Berätta din historia! Alla tycker vi om historier och speciellt när välunderbyggda så tenderar vi att lyssna på dem. Därför är det viktigt att hitta historien bakom just dina produkter. Det kan handla om varför kunden X behöver just ditt datorprogram eller dina tjänster. Det viktiga är att fånga läsaren eller lyssnaren så att hen blir intresserad.
  5. Planera dina erbjudanden. Vilka olika nivåer har du och hur mycket har du planerat att ta betalt? Ska du ha en gratisperiod? Vad ska du använda för att locka kunder?
  6. Kolla din webbsida. Är den användarvänlig? Kan man se den i mobilen? Kolla om erbjudandet med din produkt är klart och tydligt för användarna. Om inte så måste du se till att ditt erbjudande är det. Vilka fördelar finns det med att använda din produkt?
  7. Använd psykologi. De flesta som kommer till din sajt vet inget om dig och har ingen större lust att köpa några produkter av dig. Därför är det viktigt att du ger dina besökare en chans att läsa mer om hur du tänker kring ditt jobb. Ta med ett par exempel på framgångsrika projekt som du har drivit och hur nöjda dina kunder har varit. Sådana exempel hjälper till att ge din sajt auktoritet.
  8. Tänk igenom ett kort meddelande om vem du är och vem du kan hjälpa med din produkt. Det behöver inte vara mer än 30 sekunder långt men kan fungera som en dörröppnare i olika situationer.
  9. Om du säljer digitala produkter så är det väldigt viktigt att du ställer in ett system som möjliggör att du kan följa upp och analysera dina besökare. De flesta använder Google Analytics för att kolla hur många besökare man har haft en given vecka eller månad. Det räcker dock inte utan du måste titta specifikt på de besökare som kommer längre i din “säljtratt” och väljer att köpa av dig.

Slutsats:

I dag har vi talat om saker att tänka på när du skapar en effektiv marketingstrategi. En bra och genomtänkt marketingstrategi går först och främst ut på att föra din till marknaden och sedan optimisera alla delar i en kampanj så att det blir lätt att handla hos dig.

 

 

 

Tags:

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"