Vad du måste veta om din biografi.

I dag tänkte vi tala lite grand om historien du berättar om dig själv och hur du kan använda dig av din biografi när du försöker sälja dig själv. Inlägget är inspirerat av entreprenören Michael Margolis som har en intressant webbsida.

161026-directions

Det Margolis säger är att om du går på en jobbintervju så finns det många andra kandidater med liknande kunskaper och färdigheter som du. Vad är det då som gör att just du får tjänsten? Det är tack vare den historia du berättar.

Anledningen är naturligtvis att ett CV talar om hur kompetent du är, men det är inte det som gör att du får uppdraget. Det som gör att du får uppdraget är när du berättar vem du är, vad du har gjort tidigare och vart du är på väg. Sättet som du kan stå ut bland alla andra är genom din personliga historia. Värdet som du kan förmedla till andra kommer också genom din personliga historia.

Det här gäller i alla möjliga sammanhang och speciellt om du är expert inom något visst ämne som författare, föredragshållare, konsult eller försäljare eller till och med företagare. En investerare är inte intresserad av en persons kompetenser. Det de vill veta är hur du tänker driva igenom ditt projekt – vad som än händer.

Det här är inte något som vi har lärt oss i skolan men är något som vi måste tänka på i det moderna samhället. Frågan blir då hur du kan artikulera din biografi. Enligt Margolis så finns det nio frågor du måste ställa dig själv när du tänker på din egen biografi. Han delar in de här i olika kategorier. Den första är om dig själv:

  1. Vem är du?
  2. Vad gör du?
  3. Vem jobbar du för?

Den andra kategorin handlar om din motivation. Nyckeln här är att se till att du blir relevant i publikens ögon:

  1. Hur ser du på världen?
  2. Vad är det som motiverar dig?
  3. Hur kan du hjälpa till?
  4. Hur kom du hit (eller hur vet du det du vet)?
  5. Varför kan du lita på mig?
  6. Vad har du gemensamt med publiken?

Härifrån kan du sedan börja artikulera dina åsikter om hur du ser på världen. Det är också viktigt att ge de personer du pratar med en känsla av hur vägen har sett ut som har lett dig dit du är just nu. Här handlar det om att definiera beröringsytorna mellan det du du har gjort och det du gör just nu. Kanske jobbar du i gränslandet mellan juridik och mänskliga rättigheter då kan du säga “så här ser min värld ut” vilket öppnar för att du sedan berättar din historia om hur du kom just dit.

Slutsats:

I dag har vi talat om hur din biografi kan hjälpa dig att sälja in dig hos en publik. Det finns en idé om att alla bra biografier har en början, en mitt och ett slut, men det gäller inte för en biografi. En bra biografi ska svara på ett antal frågor och både visa vem du är och hur du ser på världen.

 

 

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"