Hur efterforskning kan hjälpa dig med din content marketing

Så du vill veta mer om content marketing?

Text om content marketing och efterforskning

…och om hur du kan förbättra dina efterforskningar?

Tänk om du kunde få reda på mer om BÅDA TVÅ…

…då kan du dra på dig Stålmannen-kostymen och flyga ut och rädda världen.

Om jag nu berättar att det är precis det som vi ska diskutera i det här inlägget?

Det här kommer nämligen att handla om hur du kan använda dig av forskning för att förbättra din content marketing.

Innan du börjar

Det finns två saker som du måste ta reda på innan du börjar med dina efterforskningar

  1. Vad vill du ha svar på. Skriv på ett papper var din målgrupp finns på internet, vad deras största problem är på jobbet eller vilken typ av artiklar tycker de om att läsa.
  2. Försök att göra dina efterforskningar på en liten del av din hela målgrupp. Exempelvis Kvinnor mellan 30 och 40 år som bowlar.

Intervjuer

Den mest effektiva efterforskningen kommer genom intervjuer, men att hitta villiga intervjukandidater är inte så lätt.

Några idéer:

  • Skicka frågeformulär till de kunder som precis har köpt dina produkter eller tjänster. Du kan använda tjänster som SurveyMonkey för att få hjälp. Ställ inte mer är fem frågor med max. fyra svarsalternativ.
  • Du kan använda automatiserad epost för att få hjälp. Använd gärna tjänster som MechanicalTurk.

Sociala media

Du kan också använda dig av dina sociala media för att ställa frågor.

Här kan du ta reda på:

  • Vad dina kunder säger om dig.
  • Ta reda på vem dina kunder följer på twitter.
  • Ta reda på vilken typ av innehåll som dina kunder delar.

Efter efterforskningen

Nu börjar det intensiva arbetet med att ställa samman alla svaren.

Du kan börja med att titta på olika typer av kunder och om du ser några mönster i deras svar.

Du kan också ställa upp kundpersonligheter så att du får en bättre idé om vem det är du säljer till.

Några saker att tänka på:

  • Hur kan du svara på frågor och/eller frustrationer om innehållet?
  • Hur kan du fokusera mer på det innehåll som dina kunder har gillat mest?
  • Vilket språk och/eller copywriting gillar dina kunder?
  • Gillar dina kunder grafer och data?

Slutsats:

I dag har jag talat om att göra efterforskningar, vad du bör tänka på och hur du ska lägga upp det.

Om du har läst hela texten ända hit så skulle jag gärna vilja att du lämnade en kommentar nedan.

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"