Tre tips på hur du kan förbättra din kommunikation och din copywriting

1 Comment

I veckans kortare inlägg tänkte vi återknyta till ämnet copywriting, men gå ett steg längre och tala om hur viktigt kommunikation är för alla småföretag runt om i landet.

Bild som visar content marketing med bildtext om tips på att förbättra kommunikationen

För att förtydliga så menar vi kommunikationen utåt och inte internkommunikation som i och för sig är ett intressant ämne, men som vi kan diskutera en annan dag.

Om du är småföretagare som kämpar med din marketing så finns det en sak som är viktigare än allt annat:

Att kommunicera till dina potentiella kunder vad du har att sälja.

Tyvärr så är de flesta småföretagare väldigt dåliga på att kommunicera till omvärlden vad det är de säljer.

Misstaget de ofta gör är att de bara fokuserar på produkten och hur mycket (eller lite) den kostar i förhoppningen att om produkten bara är tillräckligt billig så kommer folk att köpa.

Fel.

I den bästa av världar så är god kommunikation något som genomsyrar hela företagets kultur och rör vid saker som webbdesign, produktdesign och marketing.

Därför måste du som företagare vara i stånd att klart och tydligt kommunicera för andra vad ditt företag handlar om.

Varför behöver vi som företagare en kommunikationsstrategi?

När vi säljer en vara eller en tjänst så är det inte varan i sig vi säljer utan en hel livsstil där varan ingår och här är du som företagare en oumbärlig komponent.

Därför är det viktigt när du skriver någonting att fokusera på sammanhanget varan finns i och hur varan passar in i just det sammanhanget.

Om du exempelvis skriver en säljstext om skärbrädor så är det bättre att du fokuserar på lustfyllda ögonblick när skärbrädan kan användas än på skärbrädans kvalitet och mått.

Kvaliteten är naturligtvis viktig för kunden, men när du säljer din skärbräda så är det inte den du ska fokusera på utan på maten som kommer att lagas.

Det här gäller också om du har en kampanj där du försöker sälja dina varor. Här är det bäst att lägga fokus på sammanhanget som varorna finns i än på själva varorna.

Sammanfattning:

Kommunikation och copywriting är viktigt för alla människor, men det är i synnerhet viktigt för en småföretagare eftersom hen försöker sälja sina varor eller tjänster.

Tyvärr så är de flesta småföretag riktigt dåliga på att kommunicera livsstilen som deras produkter kan sättas in i.

Om du nu har läst hela den här texten så är det troligt att du själv behöver hjälp med din kommunikation.

Vi kan hjälpa dig. Skicka därför en en email till coquilles(at)coquilles-web-logo.se

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"

  • ljnissen

    This is a test.