När bör du börja ta betalt för ditt innehåll?

I dagens lite kortare inlägg tänkte jag fokusera på det att skapa innehåll och när du bör börja ta betalt för det du delar med dig av.

Inlägget är inspirerat av en video som jag såg av författaren och Youtube-stjärnan James Wedmore som handlar om just det.

Alla vi som bloggar ställer oss förr eller senare frågan:

Hur mycket innehåll kan vi rimligen dela med oss av och när bör vi börja ta betalt för våra kunskaper och det vi vet?

151112_ta_betalt

Grafisk design: Coquilles

Det enkla svaret är:

När du tror att du har gått över gränsen för vad du rimligen kan dela med dig av så ge bort ännu mer.

Det låter kanske konstigt, men det är så det är.

Det är inte innehållet i sig som du kan sälja. Innehållet är bara information som vilken som helst. Det du kan sälja är din expertis som är knuten till ditt personliga varumärke.

Så medan andra är rädda för att dela med sig av det de vet så framstår du som en hjälte i sammanhanget.

När du ger bort ditt bästa innehåll så ger det dig möjlighet att skapa förtroende och förväntan med din följarskara och det är det här förtroendet som är värdefullt.

När någon köper en tjänst eller en produkt av dig så erbjuder du i själva verket tre olika saker som är betydligt värdefullare än innehåll:

  1. Ett fullständigt koncept där du finns med i bakgrunden som spindeln i nätet.
  2. Personlig rådgivning och vägledning.
  3. Obegränsad tillgång till ditt nätverk av människor som befinner sig i samma situation som din kund.

 

Bara det faktum att du jobbar på ett projekt räcker för personen i fråga att köpa dina tjänster. Det måste du utnyttja.

Då kan du inte hålla informationen hemlig längre utan då måste den vara offentlig.

Så se därför till att presentera dig på bästa möjliga sätt och det bästa sättet du göra det på är genom att dela med dig.

Det finns med andra ord inga gränser för hur mycket innehåll du kan och bör dela med dig av.

Din blogg är din marketing-kanal.

Det här för oss till att återigen konstatera att vår närvaro på internet egentligen är ett sätt för oss att marknadsföra oss själva.

Det kan handla om en blogg, en podcast eller om en video på Youtube.

Det spelar ingen roll vad kanalen är. Det viktiga är närvaron i sig och att du ser till att vara regelbunden i din närvaro.

Genom att ha en närvaro på internet så kan du bygga en följarskara eller ett nätverk som du sedan kan använda dig av för att sälja dina varor och dina tjänster.

Det här är så viktigt att det tål att repeteras:

Genom att dela med dig av det du vet så kan du få människor intresserade av det du gör.

I förlängningen kan du sedan skapa dig en trogen följarskara som du kan använda som kanal för att sälja dina produkter.

Den nya tidens internetekonomi behöver inte vara mer komplicerad än så.

Lycka till!

Slutsats:

I dagens kortare inlägg har jag talat om nyttan av att dela med sig av så mycket som möjligt.

Anledningen är att när du säljer dina tjänster så är det tillgång till din expertis som du säljer och inte innehållet i sig.

När jag nu ändå har din uppmärksamhet så vill jag gärna ta tillfället i akt och be dig dela med dig av det här inlägget.

Det enklaste sättet att göra det på är genom sociala media.

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"