Nyttan av att hitta en nisch

I dag tänkte vi tala om nyttan av att hitta en nisch och vad nischen kan betyda för hela ditt företags framtid.

160928_nisch

Att hitta en nisch är ett viktigt koncept när du vill bygga ditt varumärke. Hur viktigt det är är svårt att överskatta. Vad du och ditt företag gör är i slutänden det som som folk kommer att komma ihåg och förknippa dig och ditt företag med.

Det är självklart lättare att bygga ett varumärke kring en person, något personen gör regelbundet eller hens stora intresse, men det är långt ifrån omöjligt att göra det för ett företag. Vi kommer därför att tala både om nyttan av att hitta en nisch och vad du kan göra för att bygga ditt eget varumärke.

De flesta småföretagare tänker däremot inte igenom vad det är de vill bli förknippade med. Det här är ett vanligt misstag som många gör. Den potentielle företagaren tänker kanske att “när jag väl startar min firma så kommer publiken att komma automatiskt” vilket den sällan gör.  Dessa företagare faller därför ifrån i konkurrensen.

Vårt råd är därför att verkligen tänka igenom ert småföretags varumärke och vad meddelandet exakt är som du/ni vill förmedla till allmänheten. Om du/ni gör det här systematiskt och kommer fram till ditt/ert varumärke innan du/ni startar firman så kommer du att vara hästlängder före dina konkurrenter.

Så vad krävs av ett bra varumärke?

Det finns ett par anledningar till att du vill bygga på ditt unika varumärke:

  1. Varumärket blir företagets DNA och allt företaget gör kretsar kring just det som gör företaget unikt.
  2. Det blir mycket lättare att förenkla det som företaget erbjuder och få det att handla om det unika.
  3. Dina kunder och även media börjar få upp ögonen för det som gör företaget unikt och blir därför något de kan skriva om på facebook eller i tidningen.

Ett bra varumärke är något som löser ETT problem för dina kunder. I boken “The Brain Audit” skriver Sean D’Souza om att det handlar om att betrakta sig själv som en Kung eller Drottning i ett rike och sedan tänka på hur du skulle kunna hjälpa befolkningen om du kunde göra EN ENDA sak.

Det kan handla om att låta befolkningen bli den rikaste, eller att ha det mest rättssäkra systemet eller att folk ska vara de mest hälsosamma i just ditt rike. Däremot så går det inte att välja två olika meddelanden utan bara ett så fundera noga.

Apples ledord är exempelvis “användarvänlighet”, så hur kom det sig att de kom fram till det? Det gjorde de genom att skapa sitt eget ledord och det har därför följt med dem i ur och skur sedan dess.

Det här för oss då till den andra punkten vilket är att du får det mycket lättare att förenkla företagets budskap.

Låt oss säga att jag startar ett hotell med ett varumärke som säger att “på mitt hotell sover alla gäster gott – och om de mot förmodan inte sover gott så får de sina pengar tillbaka.” Det här är ett bra exempel på ett varumärke som kan förmedlas ut på ett enkelt sätt. Att alla hotellrummen finns 5 våningar över markytan och att rummen har specialdesignade kuddar och sänglinnen bara för att gästerna ska sova gott är något som folk intuitivt förstår och kan därför med fördel användas i marknadsföringen.

Den tredje punkten handlar om att dina kunder och även media börjar få upp ögonen för ditt företags unika varumärke. För att använda samma exempel som ovan så kommer de, efter det att de har tillbringat en natt på mitt hotell, att börja prata med släkt och vänner. Det här sprider sig naturligtvis och snart får även media upp ögonen.

Till sist blir du så pass känd att alla möjliga tidningar börjar skriva om dig och ditt varumärke. Det här är något som du kan utnyttja för att sälja mer av dina produkter.

En kundpersonlighet hjälper dig alltid

När du väl har tänkt ut din nisch så handlar det om att hitta en tilltänkt kundkrets. I det här fallet hjälper det alltid att komma på en personlighet som kan fungera som din avatar. Se exempel nedan:

persona

 

Slutsats:

I dag har vi talat om nyttan av att hitta en nisch när du startar din firma. En nisch innebär att du hittar ett litet område där du kan verka. Till exempel kan det handla om att sälja hundmat till Cocker spaniel-ägare eftersom det att bara sälja hundmat ofta är för brett.

När du sedan har valt ut din målpublik så är det bäst att börja på att fundera på att lösa ETT problem som dina kunder har. I exemplet med hundmaten ovan så löser vi problemet med hungriga hundar hos Cocker spaniel-ägare.

Om du har läst hela den här artikeln så skulle vi gärna vilja att du gjorde oss en tjänst och lämnade en kommentar nere i kommentarsfältet.

 

 

 

 

Embed This Image On Your Site (copy code below):

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"