Nyttan av att meditera

I dag tänkte vi ta oss an ämnet meditation och hur det att meditera kan hjälpa oss i olika situationer.

Inlägget är inspirerat av ett inlägg av författaren och bloggaren Leo Babauta som ger olika praktiska tips för dig som vill börja.

Själv började jag meditera för många år sedan när jag gick i skolan. Jag var och hälsade på mina morföräldrar och hittade en inspelning från flygvapnet som gav instruktioner om hur man skulle göra.

Det här fångade mitt intresse så jag tog på mig lurarna, satte mig tillrätta i soffan och började lyssna.

Jag kommer ihåg att det fanns en röst i lurarna som talade om för mig att slappna av och föreställa mig att jag var på en strand.

Det visade sig senare att den här inspelningen var en del av flygvapnets program med Transcendental Meditation (TM) som har visat sig kunna hjälpa piloter att kunna klara av stressiga situationer bättre.

160317_meditation

Bild: Flickr-användare Moyan Brenn

 

Det har även andra fördelar som att det har visats kunna sänka blodtrycket och även minska risken för hjärtinfarkt och stroke.

Sedan dess har jag faktiskt mediterat regelbundet och jag har också märkt att dess effekt är som störst när jag varit som mest stressad i olika situationer.

Inspelningen som jag lyssnade på bestod av en man som talade med lugn och stadig röst.

Rösten talade om för mig att sätta mig ner bekvämt slappna av hela kroppen från hjässan till tåspetsarna..

När kroppen väl var riktigt avslappnad så skulle jag börja upprepa ett mantra för mig själv.

Det här mantrat skulle jag sedan upprepa för mig själv i ungefär 20 minuter.

Tankarna skulle sedan låtas vara och inte påverkas från mig och om mantrat glömdes bort – vilket naturligtvis kan hända – så skulle jag bara återvända till det och börja på nytt.

Olika typer av meditation

Nu är det så att det finns olika typer av meditation och Transcendental Meditation är en bara en i raden.

De vanligaste metoderna kallas Fokuserad medvetenhet, där man fokuserar hela sitt medvetande på ett specifikt objekt som exempelvis ett brinnande ljus, Öppet iakttagande, där man inte styr över tankarna på något sätt utan bara låter dem flöda fritt, Automatiskt transcenderande, där man varken styr sina tankar eller låta flöda fritt.

En sak som har varit intressant för forskarna att titta är hur de olika typerna av meditation av påverkat de hjärnvågor som finns i hjärnan.

Det här kan man undersöka med hjälp av så kallat EEG där man sätter sensorer i hårbotten och registrerar hjärnvågorna.

Inte oväntat så var det stor skillnad på de olika typerna av meditation där typen Fokuserad medvetenhet gav hjärnvågor av den så kallade gamma-klassen där hjärnans medvetandecentrum (cortex) är väldigt aktivt.

När det gäller Öppet iakttagande så domineras hjärnvågorna av det som kallas theta-vågor (theta 2) något som ses när hjärnan riktar sitt medvetande inåt och den följer mentala processer.

Den tredje typen av meditation – den jag själv följer – Transcendental meditation – har en tredje typ av hjärnvågor som kallas alpha-vågor.

De här vågorna uppstår när hjärnan inte längre är inriktad på att göra något utan bara är.

 Nästa steg för forskarna har då varit att ta reda på var någonstans i hjärnan aktiviteten är som högst och vilka centra som aktiveras vid de olika typerna av meditation.

Det forskarna har tittat på är hur hjärnans ämnesomsättning ändras vid meditation och var någonstans i hjärnan det här händer.

Vid transcendental meditation så påverkas områden som framme vid cortex, det vill säga den del av hjärnan som har med medvetandet att göra.

Den del som har med hjärnbalken att göra, det vill är med att skapa impulsreaktioner är däremot mindre aktiverad än övriga hjärnan.

Det här tyder på att medvetandet blir förhöjt och impulserna undertryckta vilket är exakt det som meditationen syftar till.

 

Slutsats:

 

I dagens inlägg har vi talat om hälsoeffekterna av transcendental meditation, dess inverkan på stressrelaterade situationer, dess blodtryckssänkande effekter och dess effekter på soldater med Posttraumatisk stress.

Vill ni lära er mer om TM så kan ni göra det här.

 

Nu när jag ändå har din uppmärksamhet så vill jag att du laddar ner min email-kurs Ditt första jobb som konsult.

 Det kan du göra helt utan kostnad här.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"