Vad krävs av ett framgångsrikt varumärke (branding)?

I dag tänkte vi tala om det att bygga ett varumärke – det som på engelska heter branding – och vad du kan göra för att få folk att komma ihåg din verksamhet så att när de stöter på just det problemet som du har specialiserat dig i din firma i sina liv.

Som vanligt är inlägget inspirerat av ett annat – den här gången av entreprenören Dan Martell som utöver en blogg har en framgångsrik Youtube-kanal.

 

Vad betyder det då att ha ett varumärke och vilka signaler skickar du ut med just ditt varumärke?

Att ha ett framgångsrikt varumärke innebär att du har en mental film av problemet som du har definierat för dig själv och spela upp den varje gång någon stöter på problemet.

I det här inlägget tänkte vi fokusera på de tre viktigaste ingredienserna när det gäller att skapa ett bra varumärke och vad du kan göra för att optimisera ditt eget varumärke till ett maximum.

 

1./ Inre värden

Det första steget en företagare måste ta innan hen startar sitt företag är att hitta sin inre värden.

Det här betyder att du som företagare måste känna dig själv innan du börjar din verksamhet.

Anledningen till att du gör det här är att när du har en produkt så säljer du i själva verket en del av dig själv och för att verkligen förstå vem du själv är så är det bra idé att börja med sina inre värden.

Vilka är de värden du tror på när det kommer till kritan och hur får de genomslag i det du gör till vardags?

Skriv därför ner 5 – 10 värden som du tycker bäst karaktäriserar dig själv och som du vet fungerar för dig

160515_branding

Grafisk design: Coquilles

 

2./ Kärnkunden

Det andra steget är att identifiera en kärnkund – en kund som du verkligen gillar att ha och som är villig att betala dig pengar för det.

Tänk på en kund som du har haft nyligen och som du verkligen gillade att jobba tillsammans med och om du hade tusen av samma slag så skulle du gå till jobbet med lätta steg varje dag.

Det här är essentiellt därför att om du inte vänder dig till den här typen av människor så är det inte konceptet du har kommit fram till rätt för dig. Försök därför i görligaste mån hitta en publik som du gillar och som du vet att du trivs med.

Nu har vi då lagt en grund av värden och hittat vår publik då är det dags för steg nummer 3.

 

3./ Ett erbjudande som inte kan motstås.

 Tredje steget handlar om att använda det vi har kommit fram till i steg ett och två och arbeta fram ett erbjudande som inte kan motstås.

Om det exempelvis handlar om ett stort finansiellt åtagande som att köpa ett hus eller något mycket mindre som att gå till nagelstudion för att få manikyr så är det åtaganden som folk kommer att tveka kring.

Därför är det viktigt att du kommer fram till ett erbjudande som dina kunder inte kan motstå och som samtidigt drar till sig dina kärnkunder.

Om du nu har alla de här tre sakerna på plats så är du redo att starta ditt företag med ett starkt varumärke som folk älskar.

 

Sammanfattning:

I dagens inlägg har vi talat om ditt eget varumärke och vilka metoder du kan använda för att skapa ditt eget – om du inte har något redan.

Det första vi har talat om är dina inre värden vilka är viktiga för allt det du gör och speciellt när det handlar om att skapa ett varumärke.

Det andra vi har talat om är  kärnkunden – en person som du verkligen vill vända dig till i din affärsverksamhet.

Det tredje vi har talat om är att skapa ett erbjudande som inte kan motstås. Här handlar det om att ta dina värden och dina din favoritkund och arbeta fram ett erbjudande som är för bra för att säga nej till.

 

Nu när jag slutligen har fångat din uppmärksamhet så vill jag be dig om en tjänst.

Om du tyckte att det här inlägget var bra, skulle du då kunna dela det på sociala media?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

This post was written by ljnissen

Guide om säljtrattar

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 1"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 2"

Guide "Ditt första jobb som konsult - Del 3"